FAQ & Allmänna villkor

Svar på vanliga frågor och våra allmänna villkor.
 
Vid beställning av våra tjänster gäller dessa allmänna villkor.
Vårt måtto är att det ska vara enkelt att vara kund hos oss. Vi har inga krångliga timbanker, inga dolda avgifter eller orimliga avbokningsregler. Vi tycker det fungerar bäst med vanlig hederlig rak och ärlig kommunikation i vår dialog med våra kunder.

Hur går provstädningen till?
Vi erbjuder nya kunder en provstädning till ett rabatterat pris. Fler än 9 av 10 kunder väljer att  fortsätta med oss efter provstädningen. Den städerska som prov städar fortsätter sedan med den återkommande städningen. Provstädning görs för att se hur lång tid som behövs för att städa bostaden återkommande.
Var beredd på att det alltid tar längre tid på provstädningen än vad den återkommande städningen kommer att ta.

Efter provstädningen planerar vi in hur du önskar din återkommande städning. På provstädningen följer ofta en teamledare med den ordinarie städerskan. Räkna med ca 30 min för att visa runt i ditt hem och där ni går igenom hur du vill få det städat. Vi har en process där vi kommunicerar inför och efter provstädningen med information och uppföljning. Våra medarbetare åker kollektivtrafik och vi använder därför alltid dina städmaterial. Vi informerar inför en provstädning vilka produkter som du bör ha hemma.

Vad är bra att ha hemma?
• Dammsugare – gärna med tom dammsugarpåse!
• Golvmopp med hink
• Mikrofibertrasor
• Wettex trasor
• Mirakelsvamp
• Såpa
• Köksspray
• Badrumsspray
• Fönsterspray
• Allrengöring
• Jif Cream 
• Diskmedel – vi rekommenderar Yes
​​
Hur hanterar vi nycklar och koder?​​
Vi har ett system för nyckelhantering där städerskan kvitterar ut en nyckel genom att skriva på en nyckelkvittens tillsammans med kund. Våra anställda är vana att hantera nycklar, dörr- och larmkoder hos privatpersoner och företag. Nyckeln märks med en nyckelbricka på ett speciellt sätt som inte kan härledas till kunden. 

Hur fakturerar ni?
Vi fakturerar en gång i månaden efter städningen med ca 20 dagars förfallotid.
Fakturering sker via E-faktura (kostnadsfritt) eller Pappersfaktura (fakturaavgift på 50kr).

Hur sker RUT avdraget?
Rut avdraget är på 50% och vi ansöker om det för dig som kund hos Skatteverket. Du betalar bara priset efter rut avdrag på fakturan vi skickar till dig.  Läs mer om rut-avdrag på Skatteverket om rut-avdrag
Enkelt kan man säga att om man arbetar och betalar skatt i Sverige så har man 25.000 kr i rut-avdrag per person och år, dvs man kan städa för 50.000 kr/år med fullt avdrag. Är man två i hushållet kan man alltså städa för 100.000 kr/år. 

Om rut-avdraget tar slut under året så får vi alltid meddelande om det från Skatteverket och då frågar vi alltid först dig som kund om du har någon annan i hushållet som du önskar lägga över rut-avdraget på. I annat fall betalar man pris utan rut-avdrag för resten av året och sen ansöker vi per automatik om rut avdrag året efter igen.​

Kostar det att avboka en städning?
Vi har inga kostnader för avbokningar om ni meddelar oss 24 timmar innan städningen. Men meddela så tidigt som möjligt när du vet att du behöver avboka, t.ex vid sjukdom eller semester. Avbokning mindre än 24 timmar innan städningen debiterar vi 2 timmar för. Har du glömt att avboka städningen tar vi ut en avgift för 2 tim.

Har ni städuppehåll under sommaren och över jul/nyår?
Våra städerskor har självfallet betald semester och har ledigt fyra veckor på sommaren, vecka 28-31 och 1-2 veckor över jul/nyår då vi går ner på minimum aktivitet och har uppehåll i städningarna.  En del städerskor vill ändå arbeta då och därför kan vi ofta lösa de kunder som önskar städning. Kontakta oss så tidigt som möjligt om dina önskemål. Efter semesterledigheten fortsätter städningarna med samma intervall med start vecka 32. Har man varannan veckas städning sker städningen åter på ojämn-, eller på jämna veckor efter sommaruppehållet.
 
Hur fungerar nöjd kund garantin?​​
Vi har 100% nöjd kund garanti. Är du inte nöjd med något så kontakta oss direkt, inom 24 tim, så åtgärdar vi det. Vi ger inte prisavdrag, utan vi åtgärdar endast. Vill man justera något i städningen, eller be om extra fokus på något område är det oftast bäst att prata med städerskan om detta direkt. Om ni inte vill eller har möjlighet (inte hemma) så kan ni alltid kontakta vår kundtjänt så meddelar vi städerskan. Ofta kan det vara att städerskan har för få timmar hos er.  Om en olycka skulle ske så har vi försäkring hos Trygg-Hansa som täcker upp till 10 m SEK. 

Hur är er prissättning?
Alla priser till  privatpersoner är inklusive moms och efter rut avdraget. Alla priser till företag är exkl. moms.
Ev. prisjusteringar sker i april-maj (om det behövs) i samband med löneprocessen. Prisjustering är då i genomsnitt ca 60-100kr mer i månaden per kund eller ca 10 kr/tim. Detta gör att vi kan bibehålla de bästa städerskorna till er som kunder. Vi informerar alltid innan en prisjustering.
 
Hur behandlar vi dina personuppgifter?
När du är kund hos oss så behandlar vi dina adress- och personuppgifter säkert och i enlighet med Dataskyddsförordningen (GDPR). De uppgifter vi sparar gör vi i syfte att kunna boka, schemalägga, utföra och fakturera för städningar samt att kunna ansöka om skatteavdrag (rut-avdrag). Vi informerar även kundinformation via nyhetsbrev. Se gärna mer på: www.datainspektionen.se/dataskyddsreformen/dataskyddsforordningen/

Hur kontaktar jag kundtjänst​?
Vår kundtjänst brukar vara mycket snabba att svara på frågor på info@linnstad.se.

LinnStäd AB

Postadress:
Alsnögatan 7, 4tr
116 41 Stockholm
Tel: 081-220 22 99, 070-062 81 61
E-post: info@linnstad.se

Vi tänker annorlunda - Vi som företag måste tänka annorlunda. Vi måste alltid sträva efter att utveckla vår verksamhet och vår relation till dig som kund. Målet är att genom våra tjänster leverera en kundupplevelse som slår dina förväntningar, att alltid ligga i framkant och att aldrig slå oss till ro och vara nöjda.